dinsdag 25 november 2014

Xmas vlaggetjes


Sinterklaas is nog niet het land uit, maar wie leuke zelfgemaakte kerstversiering wil moet al vroeg beginnen. Ik vind alle kerstversieringen en lampjes altijd zo gezellig. Dit jaar kies ik eens niet voor traditioneel rood, maar ga ik voor mooie natuurtinten. De gehaakte tapestry vlaggetjes sluiten daar helemaal bij aan. De vlaggetjes passen ook perfect bij het houten kerstboompje dat mijn schoonvader voor ons gemaakt heeft.



Voor de vlaggetjes heb je nodig
Dik haakkatoen, ik gebruikte Drops Paris.
Haaknaald 4 mm
Schaar
Naald
Stuk touw

Instructie
Elk vlaggetjes bestaat uit 14 steken en wordt heen en weer gehaakt. Je maakt daarbij gebruik van het omgekeerd haken.
Het wisselen van kleur gebeurt tijdens het afmaken van de vorige vaste. Voor een uitgebreide instructie tapestry haken kun je mijn tutorial bekijken.

Start
Haak 14 lossen
Haak 14 vasten
1 keerlosse (telt niet als vaste)
14 vasten omgekeerd
etc, volg het kleurenpatroon op de foto's.
Let op, bij de even toeren lees je het patroon van links naar rechts, bij de oneven toeren van rechts naar links (dus bij het omgekeerd haken).
Knip en hecht af.
Haak op deze manier alle vlaggetjes en rijg ze aan een stuk touw.






Omgekeerd haken


Steek van achter naar voor in.


Maak een omslag.


Trek de naald door de steek, de naald draait hierbij rond.


Maak de vaste af.


 Het wisselen van kleur gaat op de gebruikelijke tapestry manier. Je maakt de vaste af met de nieuwe kleur.




Ik zou het leuk vinden als je even laat weten of het gelukt is.
Veel haakplezier!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten